INSPIROVÁNI SNY
JIŽ OD ROKU 1899
Chcete se vydat na cestu časem? Klikněte na časovou osu a objevte nejdůležitější okamžiky naší 120leté historie.
1899
Skupina turínských podnikatelů a odborníků spojila své síly s cílem zrealizovat společný sen – vybudovat italskou automobilku, která by nabídla dostupnou mobilitu.
11. července 1899 byla v Turíně založena společnost Fiat: Fabbrica Italiana Automobili Torino (Italská automobilová společnost Turín).
Ve stejném roce byla oficiálně zahájená výroba prvního vozu pod značkou Fiat. Jednalo se o model Fiat 3½ HP.
The foundation

Fiat 3/2 HP

Fiat 3/2 HP

Fiat 3/2 HP

Fiat 3/2 HP






1903
Píše se rok 1903 a navzdory výrobě prováděné výhradně ručně se společnosti natolik daří, že může navýšit svůj základní kapitál na 800 000 lir, což byla v dané době dost významná částka.
Giovanni Agnelli, který byl v roce 1902 jmenován generálním ředitelem společnosti, se rozhodl vstoupit se společností Fiat na burzu cenných papírů.
1910
V roce 1910 rozšířil Fiat svou nabídku modelem Fiat Tipo.
Využití standardizovaných součástí umožnilo zefektivnit náklady na vývoj a výrobu a vytvořit vozidlo, které bude spolehlivé a dostupné.
Tyto vlastnosti učinily Fiat Tipo natolik úspěšným modelem, že na jeho bázi vzniklo v průběhu let několik verzí označených podle objemu motoru čísly 1 až 6.
1911
Fiat se zúčastnil první závodní soutěže v roce 1901 s modely 8 HP a 12 HP. Společnost Fiat totiž velmi brzy pochopila, že motoristické závody jsou vhodnou testovací laboratoří pro nové technologie před jejich zavedením do produkce. V roce 1911 Fiat S61 z roku 1908 vyhrál Grand Prix Ameriky. Model S76 Record z roku 1910 byl dokonce s ohledem na svůj výkon přezdíván jako Belva di Torino (neboli Bestie z Turína). V roce 1924 vznikl Fiat SB4 Eldridge, známý také jako Mephistopheles, aby pokořil rychlostní rekord.
Fiat S76 record

8 HP

12 HP Corsa

8 und 12 HP

Ernest Eldridge

Felice Nazzaro

Len Gibbs

Mefistofele

Mefistofele

Der S61 auf dem Grand Prix

S76 record

Teddy Tetzlaff

Felice Nazzaro














1912
Fiat Zero známý také jako Fiat 12/15 HP byl předchůdcem užitkových vozidel značky Fiat.
Pod poutavou karoserií navrženou za přispění mladého Pininfariny se nacházela velmi jednoduchá, robustní a spolehlivá technika. Verze Torpedo byla nabízená za pouhých 8000 lir, což byla na onu dobu více než atraktivní cena.
Za úspěchem tohoto modelu stály kvalita, styl a dostupnost, o čemž svědčí i 2000 vozidel vyrobených v letech 1912 až 1915.
Fiat Tipo

Fiat Tipo

Zero

Zero

Zero






1916
V tomto roce byla zahájena stavba továrny Lingotto, jednoho z nejdůležitějších příkladů evropské průmyslové architektury. Je navržena architektem Giacomem Mattè Truccem a ztělesňuje italskou touhu po inovaci a industrializaci. Továrna Lingotto byla slavnostně otevřena 22. května 1923 za přítomnosti italského krále Viktora Emmanuela III.
Papst Pius XI

Agnelli und Nazzaro

elice Nazzaro

Lingotto

Lingotto

500 Topolino

Die Strecke

Die Rampe

Vittorio Emanuele III










1932
Na autosalonu v Miláně, který proběhl od 17. do 27. dubna 1932, se poprvé představil Fiat 508 Balilla, revoluční vůz, který zaznamenal okamžitý úspěch. Jednalo se o čtyřdveřový sedan s karoserií vyrobenou ze dřeva a oceli, který mohl jet rychlostí až 80 km/h a stál pouhých 10 800 lir. Jednalo se o jedno z nejoblíbenějších vozidel v Itálii, které oceňovala veřejnost i odborný tisk.
Fiat 508 Balilla

Fiat 508 Balilla

Fiat 508 Balilla




1936
V roce 1936 se zrodil Fiat 500 A Topolino (neboli „malá myška“, italský název Mickey Mouse od společnosti Disney). V té době se jednalo o nejmenší masově vyráběné vozidlo na světě. Tento předchůdce dnešních ekonomických vozidel byl vyráběn jako odpověď na ekonomickou krizi, která postihla Itálii před 2. světovou válkou. Název Topolino si vůz vysloužil díky svým malým rozměrům a tvarům.
Fiat 500 A Topolino

Fiat 500 A Topolino

Fiat 500 A Topolino

Fiat 500 A Topolino

Fiat 500 A Topolino

Fiat 500 A Topolino







1939
Mirafiori není jen průmyslovým ústředím Fiatu v Turíně, ale rovněž nejstarší továrnou v Evropě, která je stále aktivní. Továrna byla otevřena 15. května 1939 s cílem zvýšit kapacitu výroby maloobjemových motorů, které mohly nabídnout mobilitu za dostupnou cenu. S koncem 2. světové války zahájila továrna výrobu druhé série modelu 500A a přemístily se sem i výrobní linky Fiatu 1100.
Mirafiori


Die Fertigung

500 Topolino

Mirafiori

Die Eröffnung

Mirafiori








1947
Fiat 1100 S je skutečným klenotem vyrobeným v několika stovkách kusů. Investice do tohoto sportovního sedanu s důmyslnou technikou se Fiatu vyplácela dlouho. V závodu 1000 Miglia v roce 1947 se v první desítce umístily hned čtyři modely 1000 S Berlinetta, konkrétně na pátém, šestém, sedmém a devátém místě. Nezaměnitelná přední část proslavila tento model po celém světě.
Pininfarina

1100S

1100S

1100S





1948
V roce 1948 představila společnost Fiat model 500 B Giardiniera, jedno z prvních vozidel s karoserií kombi vyráběné ve velké sérii. Vůz byl charakteristický luxusními bočními částmi z jasanu a masonitu (dřevovláknitých desek). Název Giardiniera byl inspirován označením vozidel využívaných zahradníky pro přepravu zboží. I když ve výrobě vydržel jen něco málo přes rok, vyrobeno bylo více než 21 000 kusů.
Fiat 500 B (“Giardiniera”)

Giardiniera

Giardiniera




1951
Fiat Campagnola byl využíván v zemědělství a jeho sériová výroba probíhala od roku 1951. Vybaven byl ocelovým rámem s podélníky a příčníky a na svou dobu byl velmi inovativní. Velmi významně se zapsal do poválečné historie motorizmu. Slávu získal mimo jiné i cestou z jihu na sever Afriky, která mu zabrala pouze 11 dní a 4 hodiny.
Fiat Campagnola

Fiat Campagnola



1952
V roce 1952 oživil Fiat svou image prostřednictvím nového modelu 8V. Vůz s nezávislým zavěšením kol a laminátovou karoserií měl italskou duši a o jeho jedinečný a elegantní design se postarala řada slavných karosářů, například Ghia, Bertone, Zagato, Vignale nebo Farina. Vůz se prosadil na americkém trhu především díky svému osmiválcovému motoru s uspořádáním do V.
Fiat 8V

Fiat 8V

Fiat 8V

Fiat 8V





1953
V roce 1953 se zrodil zcela nový vůz, který nesl označení 1100/103. Charakteristický byl čtyřdveřovou samonosnou tříprostorovou karoserií. Ve stejném roce absolvoval Fiat 1100 E první světové turné s jedním řidičem.
Fiat 1100/103

Fiat 1100/103



1955
V roce 1955 vznikl rovněž dvoudveřový dvousedadlový Spider v americkém stylu, který byl určen soukromým závodním jezdcům. Fiat 1100 TV Trasformabile byl na trh uveden v roce 1955 a poskytoval vynikající výkon, rychlost a přesnost. Po první sérii čítající 571 vozidel přišlo zvýšení výkonu motoru a bylo upravené nezávislé zavěšení předních kol se stabilizátorem.
Fiat 1100 TV Trasformabile

Fiat 1100 TV Trasformabile

Fiat 1100 TV Trasformabile

Fiat 1100 TV Trasformabile





1956
V roce 1956 se zrodil Fiat 600 Multipla, který byl vůbec prvním vyráběným MPV. Lehký a rychlý vůz s extrémně důmyslnými tvary zaznamenal okamžitý úspěch. Silnou stránkou tohoto jednoduchého rodinného vozu byla funkčnost, která dovolovala přepravu čtyř až šesti osob nebo úpravu na dvousedadlovou užitkovou verzi.
Fiat 600 Multipla

Fiat 600 Multipla

Fiat 600 Multipla

Fiat 600 Multipla





1957
Nová 500 byla evolucí revolučního modelu 500 Topolino. Navržená byla jako odpověď na potřebu ekonomického a praktického vozu. Jednalo se o vůz, který byl pro konstruktéry technickou výzvou, neboť každá jeho součást musela být zmenšená a současně musel být zachován mladistvý, nadčasový a kultovní vzhled.
Fiat 500

Fiat 500

Fiat 500

Fiat 500

Fiat 500

Fiat 500

Fiat 500

Fiat 500

Fiat 500

Fiat 500

Fiat 500












1966
V roce 1966 se světu představil Fiat 124. K rodinné verzi se nedlouho poté připojila sportovní verze Sport Spider by Pininfarina. Ve stejném roce se představil také model Dino Spider a Fiat podepsal dohodu se SSSR o vybudování továrny ve městě Togliatti na řece Volze, které se následně proměnilo na skutečné automobilové město.
Fiat 124 Spider

Fiat 124 Dino Spider

Fiat 124 Dino Spider

Fiat 124 Dino Spider

Fiat 124 Dino Spider

Togliattigrad







1967
S uvedením modelů 850 Coupé a 124 Spider započala výroba v nové továrně Rivalta. V letech 1976–1977 učinil Fiat jeden z nejdůležitějších kroků v oblasti výroby a aplikovaných technologií, a to představením automatizovaného systému Robogate. Za jeho vznikem stála společnost Fiat Comau, která prostřednictvím jednoho IT systému dokázala řídit nejrůznější technologické postupy. Systém byl například schopen rozeznat a svařovat různé části karoserie zcela automaticky. Stál u vzniku takových legend jakými jsou Ritmo, Uno či Tipo.
Fiat 124 Spider

Fiat 850 Coupé

Fiat 850 Coupé




1968
Nový Fiat 850 City Taxi z roku 1968 byl navržen jako vůz pro dopravu ve velkých městech. Měl funkční a formální vzhled, prostorný interiér a skromné vnější rozměry, které zajišťovaly snadnou ovladatelnost. Výbava vozu zahrnující rádiový vysílač a přijímač byla na danou dobu pozoruhodná.
Fiat 850 City Taxy

City Taxy



1971
Fiat 127, který byl nástupcem modelu 850, představoval skutečnou revoluci v automobilovém průmyslu, zejména díky napříč vpředu uloženému motoru, zavěšení McPherson vpředu a zadní nápravě s torzní příčkou. Vůz nabízel více prostoru, více komfortu a také větší bezpečnost díky lepším jízdním vlastnostem, stabilitě a brzdnému výkonu. Jednalo se o skutečnou ikonu 70. let.
Fiat 127

Fiat 127

Fiat 127

Fiat 127

Fiat 127

Fiat 127







1972
Představení a uvedení modelu Fiat 126. Tento vůz byl evolucí Fiatu Nuova 500, ale v kompletně přepracované čtyřmístné karoserii. Díky motoru o objemu 594 cm3 dosahoval vůz vyšší rychlosti a disponoval převodovkou s třemi synchronizovanými převodovými stupni.
Fiat 126

Fiat 126



1978
Fiat Ritmo byl jedním z nejúspěšnějších modelů značky Fiat. Jeho design byl rozeznatelný na první pohled. Čtyřmetrový tří- nebo pětidveřový hatchback byl charakteristický rovnými liniemi a hranatými tvary.
Fiat Ritmo

Fiat Ritmo



1980
První Panda byla uvedena ve verzích Panda 30 s motorem z modelu 126 a Panda 45 s motorem z modelu 127. Fiat Panda 30 se velmi brzy stal jedním z nejoblíbenějších městských vozidel v Itálii, za což vděčil především své robustnosti a funkčnosti.
Fiat Panda

Fiat Panda

Fiat Panda




1983
Fiat Uno, předchůdce modelu Punto, se představil na mysu Canaveral. Tento model byl skutečnou revolucí v segmentu malých vozidel a logicky tak zaznamenal okamžitý úspěch. Mimo jiné se stal vítězem ankety Auto roku 1984.
Fiat Uno

Fiat Uno

Fiat Uno

Fiat Uno

Fiat Uno






1988
Fiat Tipo s pětisedadlovou dvouprostorovou karoserií nabízel skvělé využití vnitřního prostoru. Výsledkem inovačního projektu byl vůz, který sledoval dosažení nejvyšší úrovně výkonu, komfortu a bezpečnosti.
Fiat Tipo










1990
V roce 1990 se představila Panda Elettra, verze modelu Panda s nulovými emisemi. Vůz vycházel z modelu 750 Fire a dokázal ujet až 100 km maximální rychlostí 70 km/h. Vybaven byl malým přídavným topením, které šetřilo životnost baterie. Převodové ústrojí tvořila čtyřstupňová převodovka.
Fiat Panda Elettra

Panda Elettra

Panda Elettra




1993
Rok 1993 byl rokem zrodu kultovních modelů Fiat Punto a Punto Cabrio. Fiat Punto se představil na autosalonu ve Frankfurtu a dodnes je považován za jedno z nejúspěšnějších vozidel v historii značky Fiat. Kabriolet byl nabízen s odlišnými zážehovými motory o výkonu 60 nebo 88 k.
Fiat Punto

Fiat Punto

Fiat Punto

Fiat Punto





1994
Fiat Barchetta, Spider s motorem 1.8 navržený Andreasem Zapatinasem přišel s myšlenkou jedné linie propojující přední kapotu se zádí vozidla. Vůz zaznamenal velký úspěch a byl považován za dostupný a spolehlivý roadster.
Fiat Barchetta

Fiat Barchetta

Fiat Barchetta

Fiat Barchetta

Fiat Barchetta

Fiat Barchetta

Fiat Barchetta








2007
V roce 2007 se světu představil nový Fiat 500. Ikona světa čtyř kol se vrátila ve zcela nové verzi a vytvořila skutečnou značku v rámci značky. Nová 500 přidala k tradičním kompaktním rozměrům i zcela novou úroveň komfortu.
Fiat 500

Fiat 500 reveal event

Fiat 500 reveal event

Fiat 500 reveal event

Fiat 500 reveal event

Fiat 500 reveal event

Fiat 500 reveal event

Fiat 500








2012
Světlo světa spatřil Fiat 500L, který propojoval dvě odlišné filozofie designu a stal se jakýmsi spojením koncepce Fiatu 500 z roku 1957 a Fiatu Multipla z roku 1956. Prostorný interiér získal na všestrannosti především díky posuvným zadním sedadlům.
Fiat 500L

Fiat 500L

Fiat 500L

Fiat 500L

Fiat 500L

Fiat 500L

Fiat 500L Driving

Fiat 500L Making






2014
V roce 2014 představil Fiat model 500X, městské SUV s výrazným stylem v duchu 500. Ve stejném roce došlo ke spojení Fiatu a Chrysleru a vzniku koncernu FCA: Fiat Chrysler Automobiles.
Fiat 500X reveal event

Fiat 500X reveal event

Fiat 500X reveal event

500X e Dynamo

Fiat 500X

Fiat 500X Motorshow

Fiat 500X Motorshow 2

Fiat 500X Reveal





2019
Fiat slaví 120. výročí speciálními sériemi 500, 500L a 500X 120TH, které se představily na autosalonu v Ženevě. Vozidla jsou charakteristická dvoubarevnou černo-bílou karoserií Tuxedo a akční nabídkou aplikace Apple Music (na vybraných trzích).
Fiat 500 120th

Fiat 500L 120TH

Fiat 500L 120TH

Fiat 500X 120TH

Shaggy & Sting

Fiat 500X 120TH

The badge

Fiat 500, 500X, 500L 120TH

Fiat 500, 500X, 500L 120TH

Fiat 500, 500X, 500L 120TH

Fiat 500, 500X, 500L 120TH











