Elektromobily: budoucnost značky Fiat?
Fiat věří v budoucnost elektromobility a cestou nulových emisí se rozhodl drasticky snížit průměrné emise CO2 skupiny FCA.
Skupina FCA představila na autosalonu v Ženevě 2019 nový koncept elektromobilu Fiat Centoventi, který svým designem připomíná kompaktní crossover a pokládá základy, na nichž by mohl vzniknout automobil budoucnosti. Centoventi se zaměřuje na elektrickou a udržitelnou mobilitu s nulovými emisemi. Jeho hlavním prvkem je platforma, která umožňuje zabudování až čtyř bateriových sad, přičemž každý modul poskytuje dojezd 100 km. Pátý modul je pak možné umístit mezi přední a zadní sedadla.
Elektrickou budoucnost však nepředstavuje pouze Fiat Centoventi, ale také nový elektrický Fiat 500, který byl představen v roce 2020.
Tento model bude poháněn pouze elektrickou energií z baterií a nebude disponovat žádným benzinovým ani dieselovým motorem.
Cesta k elektromobilitě
Když mluvíme o elektromobilech, obvykle mluvíme i o budoucnosti. Mnoho zemí výhodám tohoto typu pohonu věří a zavádí nejrůznější pobídkové programy motivující k jejich pořízení. Elektromobil je v současnosti jedním z hlavních trendů automobilového průmyslu a klíčovým produktem, který přitahuje zájem veřejnosti.
Elektromobil využívá ke svému pohonu elektrickou energii, kterou uchovává v bateriích. Ke svému pohonu nepotřebuje benzin ani naftu, jako je tomu u běžných vozidel se spalovacími motory. Na rozdíl od hybridních automobilů elektromobily neprodukují žádné emise ani hluk. S ohledem na bezpečnost chodců byl zaveden předpis, podle něhož musí být elektromobil pro chodce slyšitelný a tudíž vybaven syntezátorem, který chodce před přibližujícím se elektromobilem varuje.
U elektrických vozidel bývá používána zkratka BEV (Battery Electric Vehicle), která znamená, že pro pohon těchto vozidel je nezbytné dobíjení baterií z elektrické sítě nebo jiných distribučních systémů. Dobíjení elektromobilu je snadné a lze ho realizovat prostřednictvím veřejných dobíjecích stanic, které bývají k dispozici na čerpacích stanicích, parkovištích, u restaurací, hotelů atd., nebo přes elektrickou zásuvku doma. Doba nabíjení elektromobilu se může velmi lišit, a to v závislosti na typu nabíjení, výkonu a kapacitě baterie.
Elektromobil: dobrý pro vás i pro životní prostředí
Elektromobily nabízejí řadu výhod. Mezi nejvýznamnější patří:
1. Volný přístup do nízkoemisních zón s omezenou dopravou.
Elektromobily neprodukují žádné znečišťující látky, proto v závislosti na místní legislativě mívají povolen vjezd to nízkoemisních zón.
2. Nižší náklady na pohon
Dobíjení je mnohem levnější než pořízení jakéhokoliv jiného paliva. Průměrné náklady jsou menší než 1 euro na 100 km, což znamená, že elektromobilita stojí pětkrát méně než jiná paliva.
3. Snadná jízda
Elektromobily jsou ideální pro jízdu ve městě díky okamžitému zrychlení a ovládání pedálů pouze jednou nohou.
4. Komfort
Elektromobily neprodukují téměř žádný hluk a nabízí tak doslova relaxační jízdu. Ukazuje se, že jízda elektromobilem snižuje stres.
5. Snadná údržba
Mechanika elektromobilu, ať už jde o motor nebo převodovku, je mnohem jednodušší než u tradičního typu vozidla. Je to dáno menším počtem součástí a menším množstvím kapalin pro doplňování. Díky regenerativnímu brzdění, tedy rekuperaci brzdné energie, jsou méně využívané i brzdy.
Náklady a doba nabíjení
Čas nabíjení baterií elektromobilu se odvíjí od typu baterie a způsobu připojení k elektrické síti.
Jednou z hlavních výzev pro výrobce elektrických automobilů je proto výzkum a vývoj baterií umožňujících velký dojezd a rychlé nabití. Baterie moderních elektromobilů jsou většinou lithiové (Li) a vyznačují se velkou odolností.
Dobíjení lze provádět prostřednictvím veřejných dobíjecích stanic, domácí nabíječky pro rychlonabíjení nebo z běžné zásuvky.
Pro srovnání: plug-in hybrid ujede za jedno euro v průměru 25 kilometrů a nabití mu trvá hodinu a půl. Elektromobil ujede za jedno euro 100 km a osmihodinové dobití vyjde přibližně na 5 eur.
Jednoduché nabíjení
Doba nabíjení elektromobilu závisí na kapacitě baterií, výkonu dobíjení (kW) a maximálním výkonu nabíječky vozidla.
Nejjednodušším a nejběžnějším způsobem nabíjení elektromobilu je jeho připojení do zásuvky k běžné elektrické síti, pro rychlejší nabíjení lze využít tzv.Wallbox, tedy domácí nabíječku pro rychlonabíjení nebo veřejnou dobíjecí stanici. Elektromobily lze v dobíjecí stanici nabíjet pomocí střídavého proudu (režim 2 a 3) nebo stejnosměrného proudu (režim 4). Kabel pro režim 2 se obvykle dodává s vozem.
Pro nabíjení elektromobilu neexistuje předem definovaný čas. Nabíjení může trvat půl hodiny nebo i 12 hodin v závislosti na kWh baterie a na výkonu nabíjecího bodu a nabíječky vozidla. Doba nabíjení je rovněž ovlivněna okolní teplotou a stavem/úrovní degradace baterie. Může se tak stát, že doba nabíjení nebude v průběhu času konstantní: jakmile je dosaženo prahové hodnoty, a to cca 80 %, může nabíjecí výkon poklesnout.
Budoucnost je blízko
Budoucnost značky Fiat je stále více elektrická. Rok 2020 bude v tomto ohledu pro skupinu FCA zlomovým. Nový projekt na italský městský vůz s nulovými emisemi zahrnuje novu generaci modelu Panda. Společnost nedávno oznámila prodloužení smluv o solidaritě do konce roku 2019 s cílem připravit výrobní linky na tento nový model. Dalším modelem je elektrický Fiat 500, který byl uveden v roce 2020. Půjde o zcela nový model, který bude poháněn pouze bateriemi a nebude tak využívat tradiční benzinový nebo dieselový motor. Elektrický Fiat 500 bude vyráběn v závodě Mirafiori v Turíně a bude vybaven bateriemi vyvinutými společností Samsung.